Nästan 6 kilo!

– 5 975 gram.
– 66 cm.

Då var sista BVC-besöket här nere i Ljungbyhed avklarat. Skönt! Jag hade rätt om att hon hade lagt på sig lite mer nu de senaste veckorna, men det nådde inte riktigt upp till 6 kilo. Nästa vecka ska vi på inskrivning på BVC i Uppsala, och då vågar jag nästan lova att 6-kilosgränsen kommer att vara sprängd i alla fall :-)

Tyra kanske föresten inte alls är på väg att börja krypa snart. När hon låg på skötbordet och väntade på att mäta längden så fick hon syn på ett måttband och började sträcka sig. Då utbrister sköterskan förvånat:
– Men oj, hon är ju nästan på väg att vända sig! Vad duktigt!
Både jag och Josef tittade förbryllat på varandra och sa efter en stund:
– Ja, hon gillar ligga och rulla runt.
Varpå sköterskan blev jätteförvånad och tyckte att hon var väldigt duktig som lärt sig detta. Eftersom det var säkert två månader sedan hon lärde sig att rulla så var vi ju bara tvugna att påpeka detta, och samtidigt lade Josef till att det kändes som att hon är på väg att börja krypa snart.
– OJ! Det är VÄLDIGT tidigt, utbrast sköterskan förvånat. Och vände sig om och började bläddra i journaler och papper.
Jag log och sa:
– Ja, lite tidigt kanske det är. Hon är ju bara fem månader och en vecka, men de flesta kryper väl vid ett halvår?
Då tittar sköterskan upp och säger:
– Nej, var har du hört det? Många barn lär sig krypa vid 8 månader, det brukar man säga är normalt. Sex månader är väldigt tidigt.
– Jaha, sa jag.
Och när vi gick hem konstaterade vi att Tyra nog inte är på gång att börja krypa än på ett tag då. Hon kanske bara vill få oss att tro att det är så. Hon luras, den lilla räven.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0