03:31

Jag kan inte sova. Igen. Men i natt är det kanske inte så konstigt, var med om en bisarr händelse. Det är alltid Josef som går upp med Tyra först på morgonen, han vaknar lättast och har lättast för att komma upp. De brukar leka en stund och sedan när det börjar bli dags för tutte brukar de komma in till mig. Ibland ligger jag och hör att Tyra gnäller, men Josef går inte in eftersom han tycker att jag borde sova en stund till.

Typ så var det för några timmar sedan. Jag låg i sängen och försökte sova, och somnade nog till lite då och då. Mellan snappade jag upp ljud som berättade för mig att Tyra leker på golvet, Josef går in och hämtar nåt i garderoben, slammer i köket, Josef stänger sovrumsdörren. Allt tyder på att det är morgon. Jag känner mig trött och har ingen lust att gå upp, så jag ligger kvar och försöker knycka några minuters sömn till innan jag antar att mina älsklingar kommer att komma och väcka mig på riktigt snart.

Men jag hör att Tyra börjar gnälla, och det är något som jag har extremt svårt att ignorera. Hon säger i princip på ren svenska "ge-mig-tutte-ge-mig-tutte-ge-mig-tutte", så tydligt är det när hon använder den tonen. Och där ligger liksom jag och kramar på lösningen. Jag börjar undra varför Josef aldrig kommer in, och jag bestämmer mig för att gå upp. Sätter mig upp och fingrar efter mobilen. Trycker fram klockan... Den är säkert redan 8, kanske 9, tänker jag och drar mig till minnes att jag inte sov något vidare natten innan heller. Och trots att jag lovat mig själv att lugna ner mig lite så har det ändå bara liksom råkat bli rätt mycket ändå. Det är nog därför jag är trött...

Allt det hinner jag tänka under de sekunder som det tar för mina sömndruckna ögon att fokusera på sifforna på mobilen. Men what... 01:54 står det ju?? Jag blir helt paff. Men eftersom jag redan sitter upp så fullföljer jag mitt projekt att gå upp. Josef kommer och möter mig så fort dörren knarrar. Och Tyra gör det intensiva ljudet som hon alltid gör då hon är ute efter min tutte och jag uppenbarar mig. Jag sätter mig för att ge Tyra det hon vill ha och får höra en helt otrolig historia.

Tydligen vaknade Josef av att Tyra gjorde nåt ljud. Han går ut för att titta till henne (hon sover ju i "eget" rum nu för tiden), varpå han precis blir vittne till kaskadspyornaskaskadspya! Enligt Josef hade det formligen sprutat ur munnen, och allt från täcke, kudde och pyamas till hår, gosedjur och Josef själv är på några sekunder helt indränkta i denna sörja. Alltså, vår bebis spyr ALDRIG. Och har nästan aldrig gjort. Så jag undrar verkligen hur allt detta kan komma sig? Men enligt Josef, som efter spyan varit vaken med Tyra 2 timmar innan jag behagade att vakna, så mår hon super. Han är 100% övertygad om att det bara var en engångsgrej, nåt som behövde komma upp bara. Men vad, liksom?

Nåja, samtalet fortsätter och jag får veta att Tyra och Josef både hunnit bada, tvättat sängkläder och annat sörjigt, bäddat rent och lekt en massa roliga grejer innan Tyra till slut var hungrig och (kors-i-taket) totalt dissade ersättningen. Det var då hon började gnälla jag-vill-ha-tutte-gnället som slutligen väckte mamman. Alltså, förstå att det känns lite läskigt att somna igen? Tänk om Tyra är sjuk och behöver sällskap. Jag vaknar ju uppenbarligen INTE. Josef gör ju i och för sig det. Men ändå. Tror det var därför jag inte lyckades somna igen. Så sitter man då här och spenderar vargtimmen på internet än en gång. Men i dag fanns det ju i alla fall en anledning. Ellerhur?

Vår bebis har aldrig varit sjuk. Tänk om hon är sjuk nu? Josef var i och för sig VÄLDIGT säker på sin sak, så jag borde väl lita på det. Vi har inte träffat någon som är sjuk, tror jag. Vi var och fikade hemma hos en gammal barndomsvän med snart 1-åring igår, med två till gamla barndomsvänner med småbebisar. Det delades ju en del leksaker. Men jag tror inte att någon var sjuk, sånt säger man väl?

Kvällen innan var vi på BRF-party i torkrummet, men där var det ingen som pillade på Tyra så att hon skulle kunna ha blivit smittad av nåt. Jag hade ju till och med dåligt samvete när jag gick hem eftersom jag hade nekat en granntant att hålla Tyra. På dagen hade vi besök av en väninna, men hon är inte sjuk, det vet jag for sure. Och vi är ju definitivt inte sjuka. Nä, det var nog som Josef sa. En engångsgrej. Men mycket märkligt.

Nu är det förresten bara onsdag och torsdag kvar, sedan kommer Tyras mormor äntligen på besök! Det ska bli så roligt! Hon stannar ända till måndag eftermiddag. I vår familj är det jääääääättelänge. Därför har vi längtat extra mycket till just det här besöket. Då kan mormor och Tyra bli bästisar! Det är ju inte så lätt att bli det annars på 32 mils avstånd... Morfar är på konferens i USA, så därför är det bara mormor som kommer. Åh, det ska bli så kul! Längtar, längtar, längtar, längtar...

På torsdag ska jag förresten till tandläkaren. Har värsta skräcken, så det var många år sedan sist. Men nu har jag laddat och laddat och laddat. Tror det kommer gå bra. Känner mig så grymt duktig över att jag ska gå dit. Stolt! Jag har läst på i flera månader, så jag känner mig ganska beredd. Jag blev så lycklig när jag hittade alla dessa artiklar om laser, så jag valde givetvis en klinik som praktiserar detta. Den bor i Kristallen. Det är nästan vid mitt jobb. Kompisen som vi hälsade på hos igår bodde också där borta i Årsta. Det var första gången på över 7 månader som jag körde "gamla jobbvägen" igår. Kändes jättekonstigt. De hade hunnit bygga ett helt stort lägenhetshus längs vägen (i Bergsbrunnaparken, bakom sushin). Sist jag åkte där fanns inget alls, och nu ett helt hus. Sånt är så skumt. Borde kanske pallra mig iväg till jobbet och säga hej någon dag, har inte gjort det än.

Och nu har det gått en hel timme. 04:36 visar klockan just nu. Och jag blir bara piggare. Just typiskt! Sist när jag satt uppe för mig själv så återupptäckte jag en gammal favorit. Betapet. Blir nog en släng sånt nu också. Det är faktiskt riktigt kul! Och faschinerande att det är en svensk sajt med bara svenskar, och att det alltid finns folk att spela med. Även kl 04:40 en tisdagsnatt. Man undrar vad det är för människor som gömmer sig bakom alla de där annonyma nicken. Varför är de vakna??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0