Tidig morsdag!



Igår blev jag väckt av Josef och Tyra som hade dukat upp mysfrukost! På bordet stod en bukett nyplockade syrener och nybakt bröd från konditoriet. Doftade mumma! På min plats fanns även en söt liten bakelse i form av en prinsesskrona. Den skulle jag tydligen ha för att jag är Josefs lilla prinsessa. Det var mysigt att få veta att jag fortfarande kategoriseras som hans lilla prinsessa, trots att jag har blivit så himla vuxen nu helt plötsligt och vi mest går omkring och kallar varandra för mamma och pappa hela dagarna...

Josef berättade även att han och Tyra hade bokat in mig på en fotbehandling kl 13:30! Anledningen till allt detta var att Josef hade bestämt att det skulle vara morsdag igår, istället för på söndag som det egentligen är, eftesom han kommer att vara borta i flyga runt Norrland då. Mysigt!

Fotbehandlingen hade han bokat på Hillesgården någon mil härifrån. Vägen dit slingrade sig genom vackra bokskogar med hästhagar och små gårdar. Det hela kändes väldigt idylliskt och dagen på Hillesgården visade sig bli så mycket mer än bara ett spa-besök.

Under den dryga timme jag satt i behandlingsstolen lärde jag känna min terapeut ganska bra och hon berättade en helt fantastisk historia om Hillesgårdens tillkommande. Det var så inspirerande att höra historien om hur ett 40-tal vuxna fick en gemensam vision om att bygga en plats dit människor av alla olika slag skulle kunna komma för en stunds vila och avkoppling. Ett 40-tal helt vanliga vuxna storstadsbor som bestämt sig för att lämna det vanliga tråkiga livet bakom sig för att flytta ut i husbilar ute i skogen och ligga i lergropar och dränera husgrunder, fixa avloppssystem, snickra fasader, fälla skog och allt annat som krävs för att bygga upp en hel by! För det är verkligen det dom har gjort - skapat en helt fantastisk by mitt ute i skogen med alla tänkbara former av avkoppling!

Tillsammans har de på ett mycket finurligt sätt använt återvinning och fantasi för att ge liv åt drömmen, och nu bor de där tillsammans i ett gäng faluröda stugor och arbetar tillsammans för att underhålla parken och skänka gästerna all tänkbar avkoppling och njutning. Alla gör det de är bra på och har samma lön, oavsett om de arbetar med ekonomi och bolagsstyrning eller med städning, trädgårdsskötsel eller kökssysslor. Det hela låter som en hippieutopi, men det är faktiskt så de här människorna lever! Så coolt! Och byn de har skapat var helt fantastisk. Det märktes verkligen att allt var gjort med hjärtat. Stämningen var galet familjär, trots att Hillesgården numera är ett ganska stort besöksmål med många många gäster varje dag. Att man aldrig har hört talas om detta förut??

Vi hade i alla fall en helt underbar dag med fotbehandling, räcksmörgåsar på en öppen veranda med porlande vatten och fågelkvitter, naturupplevelser, zoo-besök, glass i en hammock på en klippavsats och en minigolfrunda. Tack mina älsklingar för en helt underbar dag!!



En liten liten del av den vackra parken.


Första gången Tyra kikar på apor. Massa olika sorter, stora och pyttesmå.


Hej, hej påfågeln! Jag brukar inte gilla djur i bur, men här märktes det att de sköttes med hjärtat.


I de faluröda små stugorna bor "byfolket" och där finns även några hotellrum. Och minigolf är alltid kul! :-)


Kommentarer
Postat av: Hanna

Åhh, vad mysigt det låter! Första morsdag, och vilken härlig, lyxig och avkopplande morsdag!! Roligt att Josef och Tyra firade dig i förväg:-)

2009-05-26 @ 08:36:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0