Mjölkstockning?




Ni som har barn och läser här, det är en sak jag har funderat på. Det där med mjölkstockning låter ju himla otrevligt... Men hur känsligt är det egentligen? Det är så varmt här nere hela tiden, oftast mellan 15-19 grader, men jag bylsar alltid på mig maaaassa kläder när jag ska gå ut. Bara för att skydda tuttarna. Det är rätt jobbigt, eftersom jag blir så grymt varm... Så, är det nån som vet hur känsligt det där är egentligen?
(Min lilla tjej kan inte amma just nu, men jag pumpar för fullt och hoppas att hon ska lära sig så småningom. Fall nån blev förvirrad...)

Nu är det promenad som gäller, för hela lilla familjen. Sedan ska vi väl ta och försöka fixa iordning lite här hemma. Imorron kommer nämnligen halva tjocka släkten. Både mina föräldrar, syster Johanna, bror Daniel och bror Magnus med fru Carina. Så det blir full rulle. Ska bli spännande att se hur både Tyra och vi hanterar allt detta, vi som är vana att ha det så lugnt och skönt :-)

Igår var jag och Tyra själva inne i Klippan i typ två timmar medans Josef satt hos frissan och kilppte och slingade. Det känns fortfarande läskigt att vara ute med henne helt själv. Tänk om hon börjar gråta hysteriskt... Men det gjorde hon ju inte som tur var. Hon låg och sov så snällt i sin vagn som vanligt. Hon är så snäll, lilla tjejen...

Nu är alla påklädda och klara, så Glad Påsk på er! Och om det är nån som vet nåt om mjölkstockning och hur varma tuttarna måste vara för att inte råka ut för detta elände så tar jag tacksamt emot tips! :-)

Kommentarer
Postat av: Anna

Hejsan! Kul att ni har det fint. Ang stockning: verkar som att folk är olika på den punkten, men för egen del har jag bara känt av det en gång, lite grann, och då hade jag varit ute och gått i minusgrader och kall motvind först. Låter enligt mig som att ni har det för varmt för att du skulle råka illa ut. Du behöver nog inte bylsa på dig sådär.

Kram. Lycka till.

2009-04-09 @ 22:29:42
Postat av: Annica

Åh, låter ju lovande. Tack! Hoppas du har rätt. Det läskiga är bara att jag har hört att det är farligast på typ våren/sommaren, eftersom man lätt kan tro att man är varmare än vad man egentligen är. Tuttarna sticker ju ut, typ som näsan, så det kan blåsa på dom och bli jättekallt även om man själv är varm. Jag tycker det låter så läskigt med mjölkstockning, 40 graders feber pang bom och sen att få bort eländet... Jaja, bara hoppas att man slipper!

2009-04-10 @ 12:41:29
URL: http://skaneexil.blogg.se/
Postat av: Anna

Kanske har apoteket nån typ av vadderade inlägg (vet att det finns, men oklart var)? Så kan du vaddera bh:n, vettja, men lämna övrig del av kroppen lite luftigare, så att säga.

Men man verkar helt klart vara olika känslig; jag har t ex ammat i "det fria" från och till under vintern utan att det "hänt nåt". Men det förfarandet skulle säkert kunna drabba andra med mjölkstockning.

Kram

2009-04-10 @ 21:59:12
Postat av: Helena

Om mjölkstockning: jag tror det är väldigt individuellt. Mina två barn kom ju tidigare än Tyra, Augsut i böjan av kalla februari. När han var nyfödd hade jag inget speciellt på brösten och det gick bra ändå. Om det är varmt ute tycker jag du kan slopa inlägg, men du kanske inte ska amma utomhus än..;-) kram Helena

2009-04-10 @ 22:52:35
Postat av: Allie

Hej vännen. Hittar inte ditt nya tel.nr... ring mig!

Om mjölkstockning: Jag har haft det flera gånger.. Fick ju aldrig ammningen att fungera ordentligt så jag tror att det kan ha gjort sitt till att det inte rann ir som det skulle.

mitt tips är att du OM du skulle känna att bröstet blir ömt och stelt... Spola VARMT vatten så snabbt du kan och masera tills det släpper, även om det bara är en liten spänning. Men jag tror som ovanstående att det är olika från person till person. Och Apotekets vadderade BHinlägg är Guld!!

Kram sötis

2009-04-11 @ 11:10:04
Postat av: Annica

Tusen tack för era tips!! Jag ska kolla in dom där bröstvärmarna så fort jag har vägarna förbi ett apotek, låter ju himla smidigt ju! :-D Hoppas det är bra med er? Tycker det här med bloggen känns lite väl självcentrerat ibland. Alla vet hur vi mår, men jag vet inte hur nån mår... Kram på er iaf!

2009-04-15 @ 15:04:36
URL: http://skaneexil.blogg.se/
Postat av: Anna

Passar då på att rikta strålkastarna mot Knivsta lite ;)

Fint här. Fortfarande mycket nattamning (trösttuttande...) för Julians del och trött morsa därmed. Men okej. Han växer och blir stor, sitter i vagnen och kollar när syrran leker ute. Skönt. Elise fick vinterkräksjuka i dag, rätt tröttsamt eftersom jag avskyr att gå och "vänta" på att själv bli magsjuk. Men det är ju henne det är synd om, så klart. "Jag vill inte vara sjuk, mamma..". Nu har jag lovat henne att hon ska vara "frisk" i morgon. Få se hur det går.

Kramar.

2009-04-15 @ 21:22:29
Postat av: Annica

Åh, stackars lilla Elise! Och stackars dej, verkligen. Det är en av dom där grejerna jag har fasat för sedan jag fick veta att vi skulle få barn; att barnet ska bli magsjukt och jag ska få torka och dessutom bli smittad. Usch... Stackare! Magsjuka är ju värsta sjukan ju. Hoppas du slipper! Va roligt att Julian sitter i vagen redan! Tycker det var jättenyss som Busch och jag sprang in i er där i kafeterian vid BB... Vi måste styra upp en dejt sen när vi kommer tillbax till Uppsala (i september), vill ju träffa er ju! Kram, och hoppas du kan infria ditt löfte till Elise imorron! ;-)

2009-04-15 @ 22:14:17
URL: http://skaneexil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0