Fredag igen.

Nu är nedräkningen nere på ensiffrigt. Det är inte klokt! På söndag går jag in i vecka 40 - sista veckan lixom. Helt galet ju!

Josef gick precis. För ovalighetens skull så ska han vara i skolan hela eftermiddagen idag så då tänkte jag försöka hinna med något av alla mina "projekt" som jag gick och tänkte ut hemma i Uppsala. Som att virka till exempel, det är jag nog mest sugen på. Fast egentligen borde jag kanske läsa nån av böckerna som jag sparat, den om förlossningen vore till exempel kanske lämplig att börja med nu. Men jag har ingen lust...

Föräldrautbildningen igår va okej. Vi fick glass eftersom det var så varmt, väldigt uppskattat :-) Men det hon pratade om var sådär. Det känns som dom är så "barska" här nere jämfört med Uppsala. Det gör att det på nåt sätt kändes lite tryggare i Uppsala... Eller så börjar man känna att det är lite mer obehagligt nu eftersom det är så nära nu? Men när hon lixom pratar om att dom sätter en SKRUV i bebisens huvud för att kolla hjärtljuden (skalpelektrod) så lät det ganska hemskt. I Uppsala sa dom att det var en tunn liten nål... Säkert exakt samma mojäng, men ändå...
Och när hon står med en stor tyg-moderkaka och illustrerar på magen hur den sitter och sedan ska lossna och lämnar efter sig ett stort sår, då tänker man AJ... (Och lossnar den inte så går dom in med händerna och RYCKER bort den, under narkos, men ändå...!!) Och inte blir det bättre av att en av de andra mammorna berättar att en mamma nyss dog (förblödde) i Helsingborg när moderkakan skulle ut efter förlossningen... Fast vår barnmorska sa iofs då att det är så jätteovanligt, så att nu när det nyss har hänt så går ju alla vi definitivit säkert. Statistiskt sett borde det hända igen om ungefär 50 år... Men ändå...
Och det där med sugklocka trodde jag ju att jag hade stenkoll på efter mitt SÖS-reportage. Där drog läkaren upp en liten harmlös plastsak ur fickan, och det kändes inte ett dugg läskigt... Här pratade hon om att dom använder nån form av äldre pryl i metall som är kopplad till en stor sugsak... Hur läskigt lät inte det? Dessutom så får bebisen tydligen jätteont av sugklockan, och måste gå på smärtstillande de första dagarna. I värsta fall kan det leda till hjärnblödningar och sånt... Huva! Vad hemskt! Jag sa att jag sett dom där nya plastsugklockorna på SÖS, då sa hon att dom har dom också men att dom tydligen inte är lika bra, dom bara glider av... Därför används oftast den där äldre... Usch, hoppas man slipper det, speciellt för bebisens skull!

Men, men... Nog om det. Jag som varit så lugnt innan tyckte bara att det var lite jobbigt att det helt plötsligt började kännas obehagligt.

Efter föräldrautbildningen hade vi bestämt dejt med Johanna och Bellman på Ljungbyheds enda café, det skulle enligt ryktet ha kvällsöppet på torsdagarna, så vi skulle ta en fika i kvällssolen. När vi kom dit vid 18-tiden så var det dock stängt, och då hade Johanna och Bellman redan bestämt sig för att traska hem till oss och fika istället. Mitt i allt stök... Men det var trevligt ändå.

Nä, nu ska jag gå ut i solen en stund innan jag ska göra nåt vettigt. Sedan ska vi bort till Ljunghusen en sväng vid 17-18. Haha... Bara lite drygt 2 timmar kvar ser jag nu, då hinner jag säkert göra massa vettigt... Bra planerat! :-)

Trevlig helg på er iaf!

Kommentarer
Postat av: Allie

Bara sju dagar kvar.. =)

Det kommer att gå bra det är jag helt övertygad om (tadet från en som inte hade det så lätt!) Visst, det kommer förmodligen vara det jobbigaste du någonsin kommer göra men det går över på något dygn och sen har man ett eget underbart litet barn! =)

Se till att ladda med vila, sömn och mat! =)

Kramar till er

2009-03-22 @ 14:04:02
Postat av: Annica

2009-03-23 @ 15:45:12
Postat av: Anonym

Tack söta du! Jag tror ju fortfarande att det kommer gå bra, blev bara lite paff för att det helt plötsligt kändes lite annorlunda än vad det gjort hela graviditeten annars...

2009-03-23 @ 15:47:28
URL: http://skaneexil.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0